Thursday, December 24, 2009

Doa Buat Iliya

Hari terakhir reunion yg lalu, aku baru dapat berita rupa-rupanya anak salah sorang saudara kita menghidapi kanser tulang. Aku mengucap panjang kerana baru dapat tau kisahnya. Biarpun begitu saudara kita ni tetap meluangkan masa untuk bertemu rakan-rakan semua.Malam tu, setelah rancak berborak dan bertanya khabar kekwn saudara kita nih mohon minta diri. Puas le kami semua memaksa untuk turut bermalam di situ namun di tolak dengan sopan tanpa menceritakan perihal sakit anak ke 2 nya itu. Aku sangat respect dengan ketabahan saudara kita ini..Mungkin dia tidak mahu seolah meraih simpati atau mungkin juga dia tidak mahu menjejaskan keseronokan kita bereunion.Maka di sini aku tidak mahu menyebut namanya, cukuplah sekadar sesiapa yg mengetahuinya sahaja.Petang itu setelah selesai reunion, beberapa sahabat berkonvoi ke rumahnya untuk menziarahi anaknya, Iliya. Ketibaan kami disambut mesra.Saat kami menatap anak ini, hati rasa sangat tersentuh, malah ada yg menitiskan air mata. Jauh disudut hati, aku rasa sangat terharu menatap tubuh yg terlantar. Tiada kata yg mampu diluahkan hanya doa yg aku panjatkan.Subhanallah...Biarpun dalam kesakitan, adik ini masih mampu melayan pertanyaan kami.Ketabahannya itu sangat kami kagumi. Melalui ruangan ini, aku turut nak doakan buat adik Iliya, moga beroleh kesihatan dan di rahmati Allah hendaknya. Buat kedua ibubapanya yg jua anak ibu kandung,ketahuilah kami sentiasa ada bersama untuk berkongsi suka dan duka. Benarlah kata pepatah, "berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul" namun yakinlah Allah itu maha mengetahui..hanya hamba yg terpilih yg diuji oleh Nya. Dan sesungguhnya dengan kesabaran kalian, syurgalah balasanya...Insya Allah. Jika terus-terusan bercerita tentang kesedihan, kita kan jadi orang yg kecundang. Tetapi jika kita terus mengharungi dugaan dengan penuh ketabahan, kita kan jadi orang yg sentiasa beroleh kemenangan. Salam sayang buat adik Iliya.

2 comments:

  1. Aku harap adik Iliya akan sembuh.InsyaAllah. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali tua dan mati.

    ReplyDelete
  2. Kak Habsah... nun jauh di Langkawi mendoakan adaik Ilya dan keluarga tabah menghadapi dugaan.Sesungguhnya Allah akan menduga kepada hambaNya yang mampu...ada hikmah di sebaliknya..hanya sabar...itu saja yang dapat kak katakan....

    ReplyDelete