Thursday, November 19, 2009

Keputusan UPSR

Hari ni keputusan UPSR release secara rasmi.Maka macam-macam reaksi akan dapat ditonton. Bagi yg mendapat keputusan cemerlang, pastinya akan senyum lebar dan paling bangga tentu lah parent diaorang, manakala bagi yang gagal plak ada gak yang merah bijik mata..nangis konon..Aku pun tak faham nape depa nangis skg. Dan untuk ape depa nangis..keputusan ni bukan lah penentu segalanya. Seperkara yg aku tak faham, nape ada peksa peringkat sekolah rendah cam ni..Dari segi moralnya, bagus le bebudak tu nangis sebab kecewa itupun kalau depa berusaha bersungguh-sungguh le. Yg peliknya, bebudak aku nangis sakan bila dapat keputusan, aku jadi lagi pelik pasal yg nangis paling kuat tu dia le yg paling teruk dlm klas asyik kantoi memanjang..straight E..Alih-alih masa kuar result, dia nangis sakan.Aku tak tau nak gelak ke atau nak simpati. Aku just senyum, pasal aku tau bebudak yg kantoi tu semuanya memang dah dijangka. bukan pasal apa, depa ni bacapun tak boleh.Kalu menjawab soaln, tulisannya ya rabbi...kalah cacing. So aku pun tak kisah kalu depa menya result memang cam tu tapi kalu depa pass, mau aku yang nangis!..Secara keseluruhannya, aku berbangga pasal peratus subjek yg aku ajar melantun naik..itupun berkat usaha gigih semua pihak termasuk le bebudak murid aku nih. Aku bangga pasal tak sangka boleh capai peratus yang agak tinggi melepasi target. Sebelum ni pun sekolah aku, dlm kelompok sekolah sekolah prestasi rendah..Tapi tahun ni sekolah aku siap dpt anugerah dengan pencapaian yg boleh dibanggakan. Tahniah pada semua kekwn yg sama-sama bertungkus lumus selama hari ni. Tak lupa gak pada bebudak yg berjaya tu serta parent diaorg, aku nak salute dan wish congrat pd korang. Utk bebudak yg tak dpt 5 A dan gagal tu, jgn le bersedih sgt...Percaya le kamu semua masih berpeluang utk berjaya...UPSR bukannya pengukur kejayaan yg sebenar.Mungkin dlm seminggu dua nih, panas le org bercerita pasal UPSR nih, sok lusa abis le citenya. Bersiap siaga lah utk menghadapi alam sekolah menengah plak...Doa aku sentiasa mengiringi kalian. Aminnn.

No comments:

Post a Comment