Wednesday, February 24, 2010

Cinta Lombok...

"Nasi lemak buah bidara, daun selasih saya lurutkan, Buang emak, buang saudara, kerana kasih saya turutkan..." tu dia punya mendalam maksud pantun warisan tuh..Tu dia aih..sanggup buang emak ngan saudara pasal cinta kasih sayang jer..Minggu nih semua paper asyik cite pasal kisah pompuan Malaysia yang "dilarikan" atau dlm bahasa lain "lari ikut jantan" ke Lombok.Tetiba je nama tempat LOMBOK nih jadi popular. Yang aku tau tempat nih bukannya le destinasi pelancongan atau percutian yang best atau tersenarai sbg tempat pelancongan popular tapi sekarang nama nya jadi sebutan. Mana taknya, popular pasal jadi tempat bebudak pompuan Malaysia "diperisterikan".entah le akupun tak faham ngan karenah bebudak zaman sekarang nih. Macam le kat sini dah tak de jantan-jantan macho yang bleh dijadikan laki.Bagi aku ini mungkin gak tamparan pada bebudak jantan Malaysia yang saham diorang mungkin dah merudum!
Bila ditanya bebudak pompuan yang "diselamatkan" itu,masing-masing menjawab menyesal dan rasa bersalah lari dari keluarga! Aik..tau lak. Yang ari tu korang bukan main menggatal ikut gi Lombok tu buat hapa! Ada gak yang mendakwa kononnya di"guna-gunakan".Sehingga kan tak leh berfikir ngan rasional. Power betul ayat mamat Indon tu kalu bleh wat cam tu.Ilmu hitam ni memang le keja setan,jadi si pengamalnya pun lebih kurang ngan setan gak....
Terbaru cite pasal artis pelakon remaja yang tak popular pun..tapi jadi popular pasal kes Lombok.Paling menyedihkan dalam usia 15 tahun, dia dah hamil.Aduhai dunia...apa lagi yang nak dikata perkara dah terjadi.Harap-harap "pernikahan" mereka tu sah le hendaknya.Nasib baik gak le mamat Indon tu jadikan isteri, kalau dijualnya lagi naya!Aku harap ada usaha untuk bawak mamat Indon tu pulak sebabnya dia suami dan bakal bapak bayi yg dikandung tu.
Aku pun tak tau kenapa aku sibuk nak cite pasal nih..Agaknya mungkin kes melarikan diri ke Lombok ni akan jadi fenomena baru remaja Malaysia.Sebagai peringatan, kepada remaja semua, berfikir dengan waras sebelum bertindak. Jangan le asyik memikirkan keseronokan yang sementara tetapi akibatnya amat buruk dan malang sekali.
Kepada para ibu bapa (termasuk aku..)berwaspadalah selalu dengan tingkah laku anak-anak kita. Paling utama dekati mereka, fahami masalah mereka dan sayangilah anak-anak anda! Jangan sesekali kita mengabaikan kebajikan mereka dan sentiasalah mengawasi siapa rakan-rakan mereka. Marilah kita semua berdoa memohon pada Allah semoga perkara ini tidak berlaku kepada keluarga kita khasnya dan kepada anak-anak saudara-saudara se Islam kita yang lainnya.

1 comment: